Några av de projekt vi är lite extra stolta över genom åren
— 2018
Ett jubileum vi helst inte vill fira
Läkare Utan Gränser
—
2018 hade Läkare Utan Gränser Sverige funnits i 25 år. För de flesta företag skulle det vara anledning att fira, men för Läkare Utan Gränser var det tyvärr ett tecken på att deras insatser fortfarande behövdes.
— 2018
Världens första hotell för krukväxter
Fältöversten
—
Vi arbetade nästan tio år med den klassiska gallerian på Östermalm under devisen ”En del av livet kring Karlaplan”. Lagom till sommaren hjälpte vi till att lösa ett klassiskt semesterproblem; vem ska vattna mina blommor under sommaren? Hotell Flora – ett hotell för krukväxter – öppnade mitt i gallerian. Det blev en så pass stor succe att det blev ett återkommande inslag i Fältöversten under flera somrar.
— 2016
En djurisk identitet
Parken Zoo
—
För arbetet med den visuella identiteten för Parken Zoo vände vi oss in i djurparken. Men svansar, mönster och attribut från djurriket, skapades en lekfull identitet. Som dessutom stack ut i den annars likformiga kategorin.
— 2017
Tuppens år
Kommunal
—
2016 noterade Kommunal sina lägsta förtroendesiffror någonsin – under hösten pratades det mest om ledningen som la medlemmarnas pengar på lyxkrogar. Med en ny förbundsordförande (Tobias Baudin) behövde Kommunal en nystart. Svaret blev en digital tupp. En tupp vars humör styrdes av vad som sades om Kommunal på sociala medier. En tupp som tillsammans med Tobias reste runt och lyssnade på medlemmarna. På ett år lyckades Kommunal vände den negativa trenden, skapa ett enormt engagemang bland medlemmarna och dessutom öka antalet medlemmar.
Missing People
—
Samarbetet med Missing People inleddes med att förtydliga deras verksamhet i den lika självklara som förklarande meningen ”Vi hittar människor”. Utgångspunkten för den visuella identitet blev sedan förtydliga och underlätta deras arbete.
— 2014
Vilken film?
SF Bio, Bioklubben
—
Bioklubbens medlemmar är några av de mest filmkunniga – så vi ville utmana dem. Genom att ta några av våra mest klassiska filmer – men ta bort just titeln – frågade vi helt ”Vilken film?”. Kampanjen blev en av dem mest engagerande kampanjerna i Bioklubbens historia. Kan du alla filmer som gömmer sig?
— 2013
Tänk om allt funkade som på stora försäkringsbolag
Dina Försäkringar
—
När vi jobbade med Dina Försäkringar lärde vi oss snabbt en sak – var det något som konsumenter avskydde var det de stora försäkringsbolagens krångel, byråkrati och omöjliga villkor. Genom att addera ett ”storbolagsfilter” på helt vanliga situationer i vardagen visade vi inte bara hur korkade dessa fasoner av, vi kunde desutom passa på att berätta att Dina Försäkringar var Alternativet till storbolagen.
— 2010
Lilla Einstein och alla små geniers favoritställe.
— 2012
Ett vinnande perspektiv
Dagens industri
—
En kampanj från en tid då printannonser fortfarande dominerade mediaplanerna. Dagens industri är Sveriges största affärstidning – men fortfarande med en utmanarattityd. Det ville vi ta till fasta på i kampanjen ”ett vinnande perspektiv”.
Tekniska Museet
—
En av de mest ikoniska bilderna blev också förebilden när ”Lilla Einstein” skulle porträtteras. Vår copywriter tog en snabb skissbild hemma i köket på sin dotter. Efter en lång dag av plåtning med otaliga barnmodeller visade det sig att skissbilden också blev den slutgiltiga bilden.
— 2011
Säsongens första åk
Ramundberget
—
Den lilla skidorten i Funäsfjällen var känd för att vara snösäker, och hade trotsat snökanonerna till förmån för riktig snö. Men föregående års milda vinter hade ruckat på snöförtroendet, och folk vågade inte boka. Vi bestämde oss för att ge bort säsongen absolut första åk, tillsammans med privat chaufför, skidutrustning och en specialkomponerad meny på fjällhotellet. Det enda som krävdes var att du gissade rätt på när det skulle åkas. Plötsligt blev vår historiska snöstatistik läst som aldrig förr, och den vinnande familjen Cederbladh fick ett oförglömligt minne för livet.
Alcro
—
Ett av byråns första uppdrag, och ett koncept som fortfarande lever vidare. När vi inledde samarbetet med Alcro hade färg svårt att konkurrera med tapeten. Att stå i en färgbutik och bläddra bland tusentals små NCS-stickor upplevdes helt enkelt för svårt. Då föddes Alcro Designers – ett antal arkitekter valde ut några få kulörer varje säsong som var ”rätt”. Helt plötsligt stod inte valet mellan två olika NCS-koder, utan istället mellan ”mossa” eller ”avokado”. Har du också haft en fondvägg i ”cappuccino”? Förlåt, allt är vårt fel.
— 1999
Varför alla haft en fondvägg i cappuccino
— 2017
En identitet för att lättare hitta människor
— 2017
Mörkt och fräscht på två kvadrat
SF Bio / Filmstaden
—
När Mall of Scandinavias nya 3D-salonger fick citybiograferna att tappa besök, väckte vi stockholmarnas intresse för bio innanför tullarna genom att placera bio i en kontext där ett centralt läge är avgörande: på bostadsmarknaden. Två säten hos Brf (biograf) Rigoletto förpackades som världens första biotvåa och såldes via mäklare Erik Olsson. Vi bjöd in till visning, tog fram objektbeskrivning och annonserade på Hemnet. Efter en tuff budgivning landade köpeskillingen på 107 000 kr (marknadsvärde: 14 000 kr), pengar som oavkortat gick till Friends arbete mot mobbning.
.