top of page

Hjälp, jag har fått ett jobb

lo_koll.jpg

LO

Strategi

Koncept

Kampanj

Produktion

Film

Sociala medier

Kampanjsajt

Med kampanjen ”Hjälp, jag har fått ett jobb” lyfter vi fram känslan av att precis har landat ett jobb. En känsla som ofta… är flera känslor på samma gång. Glädje blandas med nervositet, stolthet och en himla massa frågor. Ett grepp som med en gnutta humor skapar igenkänning och påminner om att du inte är ensam i dina funderingar. På så sätt lyckades vi få LO relevanta för fler och sidan ”Koll på jobbet” till en självklar plats för ungdomar på väg ut i arbetslivet.

lo-web.jpg

”Facket är långt ifrån lika självklart för ungdomar idag som det var förr. Med det här tilltalet har vi blivit relevanta och intressanta på ett nytt sätt.”

– Gunilla Björnberg, Kommunikatör, LO

lo_04_edited.jpg

Tidigare hade LO:s retorik byggt mycket på att problematisera och lyfta sådant som kan gå fel på arbetsplatsen. Vi ville istället skapa en positiv bild av arbetsmarknaden, där vår enorma erfarenhet och kunskap kunde vara ett stöd. 

Med kampanjen ville vi förflytta bilden av facket, från “Någon att vända sig till när jag har problem på jobbet” till ”En självklar plats när jag har funderingar som rör mitt jobb”. Enkelt uttryckt – från problematiserande till inspirerande.

lo-lager.jpg
lo_delning_1-1.jpg
lo-hund.jpg
lo-chill.jpg
bottom of page