Framtidens nyckeltal
Grant Thornton
—
Strategi
Analys
Koncept
Paketering
Grant Thornton som dagligen jobbar med olika nyckeltal är övertygade om att de finansiella nyckeltalen som definierat vår tids sätt att driva mot lönsamhet och tillväxt, behöver kompletteras med fler och i vissa fall helt nya för att säkra framtida konkurrenskraft. Tillsammans med Grant Thornton i Sverige gav vi oss ut på en resa i syfte att utforska framtidens nyckeltal.
”Med initiativet Framtidens nyckeltal tar vi ta sikte på hur våra kunder skapar framgång i framtiden. Samarbetet med Ruth har varit spännande och de har utmanat oss att tänka nytt.”
– Annies Sebelius, Chief Sustainability & Communications Officer, på Grant Thornton
För att få en större förståelse för hur långt svenskt näringsliv har kommit i sin syn på nyckeltal gjordes en stor undersökning bland 500 beslutsfattare på små och medelstora företag. Slutsatsen är att icke-finansiella nyckeltal mäts i störst utsträckning i de större bolagen och framförallt när det finns en tydlig koppling till finansiella nyckeltal. Exempelvis visade det sig att 7 av 10 mäter medarbetarnöjdhet, 6 av 10 mäter kundnöjdhet, men endast 3 av 10 mäter sina koldioxidutsläpp. Här finns det alltså ett stort utrymme för förbättring tänker vi.